Schema nu reprezinta mare lucru daca nu e insotita de explicatii, decat pentru cineva din domeniu. Sunt sigur ca e in folosul nostru sa cunoastem si citirea schemei, ca sa ne fie de folos pe viitor.
Cei care nu sint "din domeniu" nu cred ca trebuie sa-si bata capu' sa cunoasca "si citirea schemei" (personal nu vad cu ce poate sa le " fie de folos pe viitor"). Cred ca este suficient sa inteleaga "ideile principale" ... idei pe care o sa incerc sa le prezint cit mai "babeste" posibil:
- pe masina exista un ansamblu electromecanic (numit si sistem de incarcare) care transforma energia mecanica in energie electrica cu rol de a furniza energia electrica pentru incarcarea acumulatorului si energia electrica pentru functionarea intregului sistem electric / electronic al masinii.
- acest ansamblu este compus dintr-un generator care furnizeaza o tensiune alternativa trifazata, o punte redresoare trifazata care transforma tensiunea alternativa in tensiune continua si un element de reglare (zis si "releu de incarcare").
- releul de incarcare are rolul de a mentine constanta tensiunea furnizata de generator (pentru SX4 specificatiile din manualul de service spun ca tensiunea continua rezultata trebuie sa se incadreze intre 14.2 si 14.8 Vcc).
- modul in care releul de incarcare mentine constanta tensiunea furnizata de generator este foarte simplu - prin controlarea curentului care parcurge bobina de excitatie (situata pe rotor) a alternatorului. Atentie - controleaza curentul nu inseamna ca il mentine constant !!!
- atita vreme cit tensiunea continua (aproximativ constanta) furnizata de sistemul de incarcare este mai mare decit tensiunea electromotoare a acumulatorului are loc un proces de incarcare al acestuia cu un curent a carui valoare depinde doar de parametrii interni ai acumulatorului (rezistenta interna si gradul de incarcare).
Ultimele doua paragrafe sint suficiente pentru a se putea trage concluzia ca afirmatia de
aici („releul lasand sa treaca un curent de 10-15% din capacitatea in Ah a bateriei”) nu este conforma cu realitatea.
Si acum ca am lamurit cum sta treaba cu curentii prin acumulator si prin rotor … fiind o idee mai batrin imi permit sa va dau un sfat - daca aveti ceva de replicat / contrazis / combatut vis a vis de cele scrise de mine pe forum incercati s-o faceti „la subiect” nu
vorbind "pe linga" si cautind
harța 
PS - mai ramine sa aflam ce a vrut sa spuna
rex bacsi cu
intrebarea lui sincera si putem sa ne culcam linistiti
