Autor Subiect: ESP, ABS?  (Citit de 10830 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline adir

ESP, ABS?
« : 28.Iun.2009, 11:48:33 a.m. »
Ieri am fost cu masina off road. Tinand cont ca a plouat in ultimele zile, era cam noroios si alunecos (nu un teren dificil, practic un camp cu iarba, mai trecusera masini pe acolo). Eram pe auto 4x4, ESP-ul nu era decuplat.
La un moment dat coboram o panta, si masina a prins ceva viteza, asa ca am apasat frana. Rezultatul a fost o scuturare in pedala, si o serie de tacanituri de la frane. Din ce-am sesizat eu auditiv, s-a actionat independent pe cele patru roti. Franarea a fost foarte, foarte ineficienta.
Intrebarea mea este: ce-a fost asta? ABS-ul? ESP-ul? Ambele? Nu am remarcat sa se aprinda ceva in bord, e drept ca nu m-am prea uitat, ocupat fiind sa stabilizez masina (cam avea o tendinta de rasucire). Se poate face ceva? Daca decuplez ESP-ul se imbunatateste situatia in asemenea circumstante?
Era perfect daca se putea decupla ABS-ul, pentru ca rotile, chiar blocate, s-ar "infige" in noroi iar franarea poate fi mai eficienta decat cu ABS-ul cuplat...
  • SX4
 

Offline deconectat

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 762
  • Gen: Bărbat
  • Membru cu logan
Re: ESP, ABS?
« Răspuns #1 : 28.Iun.2009, 12:42:32 p.m. »
Vibratia in pedala de frana este de la abs. Iarba uda e foarte alunecoasa; probabil distanta de franare ar fi fost mai mica fara abs, dar si sansele sa te invarti erau mai mari.
Este un lucru stiut ca abs-ul mareste distanta de franare pe anumite suprafete (zapada afanata, nisip etc.), dar macar iti permite sa controlezi directia.
42 is not an anwser, it's an error code. the universe is saying 'Error 42: meaning to universe not found'
http://deconectat.wordpress.com/
 

Offline bogdanb

Re: ESP, ABS?
« Răspuns #2 : 28.Iun.2009, 05:10:52 p.m. »
Vibratia in pedala si tacaniturile la frana sunt de la ABS. Cand tu apesi pe frana, ABS-ul in loc sa blocheze discul intre placute da "sprituri" foarte dese. Asa cum zicea Deco', scopul ABS-ului nu e sa imbunatateasca franarea (desi o face intr-o oarecare masura), ci sa nu blocheze rotile, astfel incat tu sa iti mentii cat de cat aderenta si sa poti controla directia.
Apropo de ESP: azi am incercat sa urc cu spatele o panta abrupta acoperita cu pietris, cu 4x4 Lock dar cu ESP-ul  cuplat (mare greseala!  :">). La prima (si totusi foarte usoara) alunecare a puntii spate am sesizat urmatoarele:
- martorul ESP din bord a inceput sa clipeasca;
- motorul si-a schimbat tonalitatea avand tendinta de subturare - cam ca si cand as fi avut frana de mana trasa.
Per ansamblu, am pierdut elanul si a trebuit sa opresc si sa o las la vale pentru a repeta manevra. Ceea ce am facut, de data asta cu ESP OFF, iar masina a urcat panta de parca ar fi fost pe drum drept!
SX4 4x4 1.6GS aka Suzie Q :)
 

Offline LeonardSZK

Re: ESP, ABS?
« Răspuns #3 : 28.Iun.2009, 07:27:51 p.m. »
@adir Iarba uda echivaleaza, aproape, cu zapada tasata. Nu este recomandata frana puternica, este preferata frana de motor. Daca este nevoie, cobori cu trepta I. Fara ABS nu mai aveai o masina, ci o sanie care nu poate fi controlata. Asta este motivul pentru care nici o masina nu are ABS-ul decuplabil.
@bogdanb SX4 este o masina "drive by wire", acceleratia este controlata de computer. Cand patineaza toate rotile, ESP-ul reduce turatia (pana la oprire). Pentru iesiri in afara asfaltului (care nu implica viteza!) este de preferat decuplarea ESP-ului. Atentie! Starea normala a ESP-ului este ON, deci, dupa oprirea motorului, la repunerea contactului ESP-ul va fi ON!
Suzuki SX4 1.6 GS 4x4, Lagoon Turqoise
 

Offline hugbear

Re: ESP, ABS?
« Răspuns #4 : 28.Iun.2009, 08:41:55 p.m. »
- motorul si-a schimbat tonalitatea avand tendinta de subturare - cam ca si cand as fi avut frana de mana trasa.
Per ansamblu, am pierdut elanul si a trebuit sa opresc si sa o las la vale pentru a repeta manevra.
Ai facut cunostinta cu efectul combinat al doua dintre caracteristicile lui SX4:  "traction control" (+) (atunci cand se pierde aderenta cuplul este redus pana la recastigarea ei) si demultiplicarea insuficienta a treptei I (-) (scaderea cuplului se realizeaza prin reducerea turatiei motorului; deoarece treapta I este insuficint demultiplicata, scaderea turatiei in vederea recastigarii aderentei poate ajunge pana spre turatia de ralenti sau chiar mai jos)
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 

Offline bogdanb

Re: ESP, ABS?
« Răspuns #5 : 28.Iun.2009, 08:47:39 p.m. »
@Leonard: Merci de ponturi, tocmai am testat conceptul pe pielea proprie  :D
Stii cum e ... ca la scoala de soferi...pana iti intra in reflex formula "4x4Lock = ESP OFF" gresesti de cateva ori. ;)
Oricum, pentru prima experienta ever cu o masina 4x4 asta e unul din ponturile cele mai utile!
Pentru ca postul se cheama "ESP, ABS", iata o situatie de asta iarna: cu Megane (fara ESP), pe DN1 intre Ploiesti si Campina; drum cu dunga de gheata pe mijloc; intru sa depasesc un camion, revin cat pot de larg pe sensul meu, viteza aprox. 80/h. Intra fatza, dar fundul fuge. Trag de volan in sens invers si apas frana (sperand ca ABS-ul ma va frana dar voi pastra controlul directiei). ABS-ul isi face treaba, dar nu stiu cum, moare motorul. Pa, ABS! Rezultatul e ca ma rotesc de 3 ori pe axul drumului pana cand in final ma opresc.
Intrrebare: cum se procedeaza intr-o situatie similara daca masina are ESP (in afara raspunsului banal "reduci viteza pana la limita evitarii pericolului")??
@Hugbear: merci pentru explicatia foarte utila. Totusi, pe romaneste cum se traduce?  :angel: P.S. Foarte savuroase clipurile de pe youtube! >:D<
SX4 4x4 1.6GS aka Suzie Q :)
 

Offline hugbear

Re: ESP, ABS?
« Răspuns #6 : 28.Iun.2009, 09:14:22 p.m. »
Ok, pe romaneste: cand masina intra pe un teren cu aderenta scazuta, functia TC a ESP simte cresterea brusca a turatiei rotilor si incearca sa recasatige aderenta prin reducerea cuplului pe roata. In cazul unei suprafete foarte alunecoase, e posibil ca recastigarea aderentei sa se petreaca la un cuplu atat de scazut, incat chiar si in viteza I, la turatia de ralenti a motorului, roata sa primeasca prea multa putere. Asta duce la "caderea" motorului sub aceasta turatie (masina da in nas, ca in clipul de mai jos, la minutul 4'28"
 


Asa e, toti am inceput "virgini", da' masinutza asta ne-a tras-o tuturor macar odata :D - scuze de parafraza...).
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 

Offline bogdanb

Re: ESP, ABS?
« Răspuns #7 : 28.Iun.2009, 09:24:06 p.m. »
La clipurile astea ma refeream ... :D catzelul pare a fi unul din personajele principale  =))
Si da, probabil ca masinutza asta ne-o trage tuturor la un moment dat...si poate nu doar odata... :P
SX4 4x4 1.6GS aka Suzie Q :)
 

Offline hugbear

Re: ESP, ABS?
« Răspuns #8 : 28.Iun.2009, 09:54:20 p.m. »
Nu putem decat sa ne rugam sa "fie la fel de bine pentru noi ca pentru ea..."
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 

Offline LeonardSZK

Re: ESP, ABS?
« Răspuns #9 : 29.Iun.2009, 09:29:20 a.m. »
Intrrebare: cum se procedeaza intr-o situatie similara daca masina are ESP (in afara raspunsului banal "reduci viteza pana la limita evitarii pericolului")??
Soferul are mult mai putin de facut, lucreaza ESP-ul pentru el. Iti franeaza doar o roata, pentru a compensa miscarea de rotatie. Poti frana, dar usor, fara sa opresti motorul.
Suzuki SX4 1.6 GS 4x4, Lagoon Turqoise