Autor Subiect: Despre frane si franare  (Citit de 3181 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline yeti

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 1520
  • Thanked: 551 times
  • Gen: Bărbat
    • Bucuresti, Sector 3
Despre frane si franare
« : 08.Oct.2017, 02:02:28 a.m. »
Pornind de la postarea aceasta
franele....testerul arata 55% eficacitate (100% ce o insemna? :-/ si ce masini or avea 100%?)
mi-am pus si eu problema cum se evalueaza eficienta franelor. Cu un pic de Google, plus un pic de cunostinte primare de fizica mecanica, am ajuns la urmatoarele concluzii.

Putem spune ca eficienta franelor este determinata de forta dezvoltata de sistemul de franare -> mai mare forta, mai eficienta franarea. Pare logic, dar nu-i suficient. O forta de franare de 10.000 N (Newton) poate fi OK pentru o berlina compacta, dar o fi la fel de utila pentru un SUV masiv? Sigur ca nu, iar de aceea eficienta franelor trebuie sa aiba legatura si cu greutatea masinii. Asadar, eficienta franelor este definita ca raportul dintre forta de franare maxim dezvoltata de sistemul de franare si greutatea autovehiculului: Ef = Ff / G * 100 [%].

La testarea pe standul de franare cu role se masoara forta maxima pe fiecare roata. In formula eficientei se insumeaza valorile obtinute pentru cele 4 roti: Ff=Ffs+Ffd+Fss+Fsd; unitatea de masura este N.
Pentru greutate se considera MMA=masa maxim autorizata inscrisa in cartea masinii, valoare in Kg. Pentru conversie din Kg in Newton se inmulteste cu 9,81 (accelaratia gravitationala exprimata in m/s2)

Ca exemplu, o masina Suzuki Vitara 4x2 cu MMA=1730 Kg
si fortele de franare masurate pe roti Ffs=2800N, Ffd= 2850N, Fss=2410N, respectiv Fsd=2380N,
va avea o eficienta calculata a franarii: Ef=(2800+2850+2410+2380)/(1730*9.81) * 100 = 61,5%
Pentru vehicule de pasageri cu maxim 8 locuri, limita minima acceptabila a eficientei este 50%. Deci masina "noastra" ar trece testul :)

Ce masini or avea 100% eficienta a franelor? Nu stiu. Nici nu sunt sigur ca o masina noua "normala" are 100%.


  • Opel Mokka Cosmo 1.4 benzina turbo 140CP 6MT 4x4 Red Velvet BFGoodrich G-grip allseason2 (fost Suzuki Vitara Cool 1.6 benzina 120CP 2WD 5MT Superior White Michelin CrossClimate)
Vitara 
Mokka
 

Offline Laurentiu

Re: Despre frane si franare
« Răspuns #1 : 08.Oct.2017, 10:30:44 a.m. »
eficienta franelor este definita ca raportul dintre forta de franare maxim dezvoltata de sistemul de franare si greutatea autovehiculului: Ef = Ff / G * 100 [%].
La care as adauga si un coeficient in functie de starea suprafetei de rulare (uscat, umed, alunecos)
ANTENA 3 e aici. MEREU va fi (SI) aici.
Un mare adevar: este foarte periculos sa dai puteri nelimitate unor minti limitate (Nikola Tesla).
S-auzim numai de bine oriunde ne-am afla!
 

Offline gabineg

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14400
  • Thanked: 3398 times
  • Gen: Bărbat
  • Suzuki SX4 GLX 4WD
    • Bucuresti
Re: Despre frane si franare
« Răspuns #2 : 08.Oct.2017, 10:45:10 a.m. »
La asta cugetam si eu de dimineata, cand am citit prima data postarea: adica la coeficientul de frecare (μ), gandindu-ma ca forta exercitata de frane nu se opune greutatii, ci unei forte de frecare perpendiculara pe aceasta si mai mica in valoare absoluta. Dar, ca si @yeti , am "googalit" nitel si am constatat ca asa zice toata lumea (cum a prezentat colegul). E vorba probabil de eficienta franelor pe stand, nu in exploatare curenta...
« Ultima Modificare: 08.Oct.2017, 05:16:01 p.m. de gabineg »
  • SX4 by Giugiaro
It's nice to be Important, but it's more important to be Nice
 

Offline Laurentiu

Re: Despre frane si franare
« Răspuns #3 : 08.Oct.2017, 10:54:09 a.m. »
E vorba probabil de efcienta franelor pe stand, nu in exploatare curenta...
Pe stand poti intra si cu ''gumele'' umede.
ANTENA 3 e aici. MEREU va fi (SI) aici.
Un mare adevar: este foarte periculos sa dai puteri nelimitate unor minti limitate (Nikola Tesla).
S-auzim numai de bine oriunde ne-am afla!
 
The following users thanked this post: gabineg

Offline yeti

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 1520
  • Thanked: 551 times
  • Gen: Bărbat
    • Bucuresti, Sector 3
Re: Despre frane si franare
« Răspuns #4 : 08.Oct.2017, 11:06:15 p.m. »
Performanta franarii pe drum. in conditii reale, este data de:
- marimea fortei de franare pe care o poate dezvolta echipamentul de pe masina (pompa, circuite hidraulice, discuri, tamburi, placute, saboti, etc).
- aderenta la sol, influentata de variabile ca: stare drum, stare anvelope, conditii de mediu, etc.
Testarea pe stand are ca scop evaluarea doar a eficientei sistemelor de pe masina (exclusiv anvelopele). Pentru asta rolele sunt facute cu aderenta ridicata. Si daca totusi se intampla ca rotile sa alunece, un sistem detecteaza siuatia si invalideaza testul.

Am mai facut un pic de analiza matematica prin calculul eficientei si am ajuns la concluzia ca 100% este echivalentul unei deceleratii de 1G. Spre comparatie, o masina de formula 1 poate frana cu pana la 6G !
O franare ideala (fara alunecari si alte pierderi), cu 100% eficienta, ar opri o masina de la 100km/h la zero pe o distanta de 39m, in 2,8 secunde. La 50% eficienta, cifrele se dubleaza: 78m si 5,7s.

  • Opel Mokka Cosmo 1.4 benzina turbo 140CP 6MT 4x4 Red Velvet BFGoodrich G-grip allseason2 (fost Suzuki Vitara Cool 1.6 benzina 120CP 2WD 5MT Superior White Michelin CrossClimate)
Vitara 
Mokka
 

Offline enicky

Re: Despre frane si franare
« Răspuns #5 : 09.Oct.2017, 02:01:51 a.m. »
    Deja distantele de franare sunt calculate demult,  nu stiu daca in anii '90 nu le-am invatat chiar in scoala de soferi.
    Calculele expuse sunt de o simplitate maxima : logic ar trebui sa stim inainte de ce forta de franare maxima avem nevoie. Aici intra mai multi factori, printre care gabaritul masinii,  marimea pneurilor, suprafata de contact, pompa sistem de franare, etc. Ne raportam la greutatea masinii zici tu : daca in masina sunt eu si sotia(la volan), amandoi pe bancheta din fata, franele vor actiona preponderent pe fata, dar ce se-ntampla daca eu ma mut pe bancheta din spate? Avand in vedere greutatea mea, s-ar putea sa franeze mai rapid? Eu asa cred. Probabil ar creste eficienta franelor.
   
     Oricum, de amorul artei, e frumos ce scriem noi aici, dar chiar nu stiu la ce ne foloseste, ca nu-i vad nicio utilitate(topicului), sau eventual pour les connoisseurs. Doar poate sa ne mai dezmortim creierul ! :)
  • Suzuki VITARA NewCool 4WD 1,6 benzina/Suzuki SX4 S-CROSS HYBRID SPIRIT, 1.4 AllGrip
 

Offline ...

Re: 2016 S-Cross Spirit 1.4 Boosterjet 4WD 6MT
« Răspuns #6 : 24.Oct.2018, 08:23:50 a.m. »
Discutie mutata si continuata de aici: http://www.suzuki-club.ro/forum/index.php?topic=7058.msg262390#msg262390

Cred ca cel mai ieftin si totodata sigur ar fi sa facem ca la anvelope, sa inversam placutele fata cu spate macar 1 data pe an, ca sa se uzeze in mod egal. Dar nu cred ca face nimeni asta.
« Ultima Modificare: 26.Oct.2018, 11:39:46 p.m. de yeti »
 

Offline smiley

Re: Re: 2016 S-Cross Spirit 1.4 Boosterjet 4WD 6MT
« Răspuns #7 : 24.Oct.2018, 08:39:55 a.m. »
Cred ca cel mai ieftin si totodata sigur ar fi sa facem ca la anvelope, sa inversam placutele fata cu spate macar 1 data pe an, ca sa se uzeze in mod egal. Dar nu cred ca face nimeni asta.

Ai glumit nu ?  =))

Vitara Passion AllGrip 2018 1.4 Boosterjet White
Opel Astra H 2004 1.4 XEP
 

Offline ...

Re: Re: 2016 S-Cross Spirit 1.4 Boosterjet 4WD 6MT
« Răspuns #8 : 24.Oct.2018, 09:14:59 a.m. »
Nu, nu am glumit. Daca cele de pe spate se uzeaza mult mai greu, de ce nu ar fi rezonabil sa le muti pe fata, si invers? Si te costa doar o ora de manopera...
LE Nu am avut pana acum masina cu discuri pe spate si nu am schimbat decat 1 data placute pe fata la masina anterioara, nu stiu daca sunt identice cu cele de pe fata (nu vad de ce n-ar fi).
« Ultima Modificare: 24.Oct.2018, 09:28:28 a.m. de cad »
 

Offline shpeedy

Re: Re: 2016 S-Cross Spirit 1.4 Boosterjet 4WD 6MT
« Răspuns #9 : 24.Oct.2018, 09:34:56 a.m. »
Eu zic totusi ca ai glumit, @cad... :)

Dincolo de dimensiuni /pcte. de prindere diferite, inclin sa cred ca sunt facute pentru a suporta solicitari diferite (greutate mai mare pe fata fata de spate, etc.)...

Sent from my MI MAX 2 using Tapatalk

Ex: 2007 Swift M13A, 2010 SX4 M16A 4x4
Current: (2019 Ignis Allgrip K12C), 2007 Forester 2.0X
 
The following users thanked this post: Utilizator_Anonim, gabi males