Autor Subiect: Risc și comoditate  (Citit de 3035 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline hugbear

Risc și comoditate
« : 03.Nov.2016, 12:07:38 a.m. »
Rugat (îndemnat, stârnit, ațâțat etc) de @jupânul1, o să continui aici o discuție despre automatizările de pe mașini.

Citat
@hugbearNu vrei să ne detaliezi (eventual în alt topic, că nu despre asta-i vorba aici) ce riscuri suplimentare introduce cutia automată? Și mai ales RBS?
1. întârzierea reacțiilor datorită deconectării de la task-ul prioritar
2. abaterea voluntară a atenției către task-uri secundare (telefon, multimedia, GPS etc) din dorința de a umple timpul rămas liber prin cedarea manevrelor vehiculului
3. funcționarea necorespunzătoare inopinată a dispozitivului, prin
   a. defectare
   b. imposibilitatea prevederii de către producător a tuturor situțiilor din viața reală
   c. supraestimarea capabilităților sistemului
4. coborârea ștachetei privind abilitățile minime NECESARE pentru conducerea în siguranță a autovehiculelor și admiterea pe drumurile publice a unor șoferi care se bazează pe gadgeturi pentru a le suplini carențele (gadget bonus: senzorii de parcare  :P)
   
Tu zici:
Citat
Dacă TPMS a salvat chiar și o singură viață, vreodată, de când există el ca sistem, eu zic că a meritat absolut toți banii!
Eu NU o să zic „Dacă trebile astea au luat vreodată vreo viață ar trebui interzise pe veci”. În schimb o să zic „Să decidă fiecare ce riscuri vrea să-și asume de dragul comodității.” DAR să-și asume și responsabilitățile aferente alegerii făcute. Pentru că atunci când cineva produce un incident din cauza utilizării unui sistem care decide în locul său comportamentul mașinii în trafic, să nu-mi spună cineva că șoferul își va atribui vreo vină! Vina va fi direcționată ÎNTOTDEAUNA către gadget și către producătorul acestuia.
« Ultima Modificare: 03.Nov.2016, 01:04:33 a.m. de hugbear »
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 
The following users thanked this post: gabineg, shpeedy

Offline jupanul1

Re: Risc și comoditate
« Răspuns #1 : 03.Nov.2016, 09:33:47 a.m. »
Buuuun! Am scăpat de încorsetările date de aria tehnică în care combăteam (ezoteric, precum Lorin :D).

Așadar! ”Cauza” apariției acestor sisteme este, una peste alta progresul. Și accesul unei categorii din ce în ce mai largi de oameni la luxul numit autovehicul personal. Odată cu această lărgire, apar din ce în ce mai mulți ”neinițiați” sau ”atehnci”, și ei cu ”dreptul” de a deține și a conduce o mașină. Surprinzător, sau poate nu, grosul șoferilor se încadrează mai degrabă în una din cele două clase (sub-categorii) enumerate mai devreme. Desigur, recomand tuturor să n-aveți încredere deloc în ce prostii zic eu aici și să faceți un scurt sondaj în rândul cunoscuților (sau luați la întâmplare) - cred că vă veți edifica. Și ca să n-avem discuții aiurea, eu personal fac parte simultan din cele două sub-categorii.

Eh, și aici vroiam să ajung - pentru ”al'de-ăștia” s-au inventat toate astea, de exemplu pentru ăi care nu se mai pot lega la șirete că nu mai știu cum se face ”datorită” apariției velcro-ului. Pentru că și ei se vor sui la volan, încrezători în forțele proprii și, în lipsa unor ajutoare cât de mici, vor lua cu ei să facă cunoștință cu Hades (sau Michiduță, depinde de confesiune) și pe oareșce nevinovați. Că dacă puteau conduce doar cei privilegiați poate n-aveam nevoie de ABS, ESP, RBS, cutie automată, etc.

Vreau să te întreb așa - telefonul mobil este o invenție utilă? În principiu eu zic că da (și ca mine, alte câteva miliarde de celoveci de pe lumea asta). Ce ne facem atunci cu el, că a luat mai multe vieți decât orice cutie automată și RBS? Problema atinsă de tine este cât se poate de reală - cei mulți nu înțeleg că toate sistemele astea ajutătoare nu suplinesc atenția și aptitudinile șoferului, doar ajută și augumentează.

Nu cred că e cazul să blamăm acum ”comoditatea”, cel puțin nu în acest context. Pe undeva și ”comoditatea” asta a generat progres și, nu în ultimul rând, o mai bună calitate a vieții. Doar n-o să ne-ntoarcem acum în evul mediu.


Zău nu pot pricepe ce riscuri suplimentare aduce cutia automată. Și mi-am cam scrântit mintea de-atâta gândit...

  • Hyundai Tucson HEV (NX4e); ex Vitara 1.4 S, Allgrip, AT, turquoise
 
The following users thanked this post: PAR

Offline Catalln

Re: Risc și comoditate
« Răspuns #2 : 03.Nov.2016, 08:52:46 p.m. »
Am sa pun problema puţin altfel.
Multi (nu toti) conducatori auto cu "mai multe amintiri", nu despre "sofat" ci despre viata in general, puneau problema in felul urmator "sofer e ala care a facut scoala pe batrana Dacie", oare este adevarat? Cu ce te-a ajutat sa devii un sofer/conducator auto mai bun?
Faptul ca te chinuiai sa iti intre in viteza, sa tragi de volan pana iti oboseau umerii, calcai de 2-3 ori pana prindea frana,  nu se constituie aceste aspecte in factori favorizanţi greselii,  mai mult decat RBS,  ABS, cutie automata,  etc?
Faptul ca o maşină te ajuta sa gresesti mai puţin (sistemele de siguranta activa si pasiva),  sa te descurci in traficul infernal (navigatorul) nu cred ca inseamna comoditate,  este cu totul alt ceva.
Acum depinde cum sunt utilizate fiecare dintre aceste tehnologii,  ele pot fi utile atat pentru a face bine cat si pentru a face rău.
Acea "bucsa" dintre volan si scaun face efectiv diferenta, insa este o vorba din batrani "Dumnezeu iti da,  dar nu iti si baga in traista".
  • Suzuki Vitara Passion 2015 1.6 VVT 4WD MT
Consum declarat: urban 6,5 L/100 Km; mixt 5,6 L/100 Km; extra urban 5,1 L/100 Km
Consum mixt realizat la
 
The following users thanked this post: PAR

Offline aleksanders

Re: Risc și comoditate
« Răspuns #3 : 03.Nov.2016, 09:54:51 p.m. »
la vechea dacie iti luai repere la orice fel de parcare, acuma nu numai ca ai senzori, dar multe sunt si inconjurate de camere - nu cred ca surplusul de tehnologie te face un sofer mai bun... apropo... cati mai stiu acuma ce e ala carburator ... :D
  • vitara-spirit 1.6 vvt 4x4 2015
http://www.suzuki-club.ro/forum/index.php?topic=5810.msg220737;topicseen#new2015 Spirit 4x4 1.6 VVT benzină - Suza - prima japoneza din viata mea
 
The following users thanked this post: PAR

Offline bogdanzarnescu

Re: Risc și comoditate
« Răspuns #4 : 03.Nov.2016, 10:06:55 p.m. »
Suflam în jigler până mă luau dracii. Faptul că nu mai e cazul, mă face un șofer mai slab? Faptul că mă ajută un senzor să parchez mă face un șofer mai slab? Că nu mai stau cu orele cu piciorul înfipt în ambreiaj? Că nu mai întreb tot la două colțuri unde e strada x? Se numește progres. Internetul e un progres, altfel la ora asta ridicam basca când ne vedeam întâmplător în trafic bucuroși că avem mașini la fel.
  • Vitara S, 6AT, Allgrip & Peugeot 308
 
The following users thanked this post: PAR

Offline aleksanders

Re: Risc și comoditate
« Răspuns #5 : 03.Nov.2016, 10:42:13 p.m. »
voiam sa zic ca orice vine in a-ti usura munca nu face altceva decat sa te alieneze - de la masina la calculator...
  • vitara-spirit 1.6 vvt 4x4 2015
http://www.suzuki-club.ro/forum/index.php?topic=5810.msg220737;topicseen#new2015 Spirit 4x4 1.6 VVT benzină - Suza - prima japoneza din viata mea
 

Offline NicNic

Re: Risc și comoditate
« Răspuns #6 : 03.Nov.2016, 11:20:58 p.m. »
Am invatat sa conduc pe o Dacie din 1977.
Era o aventura sa plec pana la mare cu ea. Tot drumul trebuia sa fiu atent la presiune ulei, la temperatura motorului, sa ascult sunetul masinii, sa fiu atent daca nu se simte ceva de la roti, etc.
Inca mai cred si azi ca a fost cea mai buna masina pe care am condus-o. Mi-a dat prilejul sa simt un derapaj controlat, sa schimb placutele de frana sau ambreiajul in strada (aveam juma' de portbagaj plin de scule!) si multe alte momente unicat.

Acum, cu SUVI, e mult mai confortabil. Nu ridic capota in fiecare dimineata sa verific nivelul la fluide, nu astept sa se incalzeasca motorul inainte de a pleca la drum, am aer conditionat cand e prea cald afara, etc.

Greu de zis ce e mai bine. Fiindca stiu sigur ca SUVI e mai confortabil, iar Dacia (Santa Sacra, ca nu avea nimeni voie sa o atinga!) era mai aproape de simturile mele.

Insa cred ca dilema are un raspuns pe care l-am observat la copii mei: le plangeam de mila ca nu alearga, ca nu ies afara, ca stau cu orele la calculator. Dar daca ar face asa, ar parea niste "ciudati" printre colegi sau tovarasii de joaca.

Cam asa par si soferii care folosesc masini vechi si cred ca sunt "mai soferi".
  • ex-Suzuki SX4 Navi silky silver metallic = ex-SUVI
Desteapta-te romane!
Traiasca capra vecinului!
 

Offline Lerua07

Re: Risc și comoditate
« Răspuns #7 : 03.Nov.2016, 11:32:28 p.m. »
Ei nici chiar asa, nu tot ce-ti usureaza munca te alineaza. Ca progresul ne face mai comozi de acord, pierdem anumite abilitati , dar capatam altele in schimb . Iar a circula cu masina oricum este un risc.... macar sa fie mai comod !
  • Vitara 2015, spirit 1.6 benzina, allgrip, TM, alba,
Multumeste-te cu putin, pentru ca putinul nu-ti va lipsi niciodata !
 

Offline jupanul1

Re: Risc și comoditate
« Răspuns #8 : 04.Nov.2016, 08:38:03 a.m. »
Am impresia că discutăm greșit despre ”comoditate” ci ar trebui mai degrabă să discutăm despre ”quality of life” (calitatea vieții). Îmbunătățirile constante în știință și tehnică (progresul adică) aduc după sine o creștere a acestei calități a vieții pentru mulți. Înțeleg că există mulți nostalgici, sunt o groază care regretă ”vremurile bune” (bine, de fapt își regretă tinerețea, dar asta e o discuție pentru alt topic), dar unde am fi fost dacă nu s-ar fi schimbat niciodată nimic? Eu unul n-aș fi vrut să exist într-o asemenea distopie. Mai bine alienat...

Chiar am devenit curios - cum te alienează calculatorul? (observați ironia, discutăm despre alienarea indusă de computerele personale pe un forum public, da?)


Serios acum, chiar nimeni nu vrea să-mi explice ”de ce e rău” să ai cutie automată?
  • Hyundai Tucson HEV (NX4e); ex Vitara 1.4 S, Allgrip, AT, turquoise
 

Offline bogdanzarnescu

Re: Risc și comoditate
« Răspuns #9 : 04.Nov.2016, 09:47:04 a.m. »
Eu astept un raspuns de la Alex, cioplit in piatra si trimis cu mesager calare  ;-)
  • Vitara S, 6AT, Allgrip & Peugeot 308