Autor Subiect: Suzuki Diferential Blocabil pe aceeași axă (manual, buton, automat)  (Citit de 438 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline MOTANUL

Am sesizat de curand ce diferente mari sunt intre s-croos (4x4 de fabrica) si un suzuki vitara la care trageau toate 4 rotile (si avea si anvelope cu aderenta mult mai buna - crampoane) pe zapada. Nu doar ca se misca in voie prin zapada inalta - a mai si tras un suv din sant.

Masina mea nu are nici un fel de diferential blocabil pe axe. (are doar fata-spate)
Mai stiu ca un Suzuki model mai vechi (20-30 de ani mai vechi) avea in butucul de la roata posibilitatea blocarii manuale. (nu mai stiu daca era Jimny sau vitara).
Si nici nu stiu daca a fost un upgrade sau asa a fost masina din fabrica.

Nu stiu toate subiectele Suzuki si de asta am deschis subiectul. Jimny pare mai dedicat offroad.

1. Exista vreun model de suzuki care din fabrica sa aiba un sistem de tractiune mai buna comparativ cu Scross? (sa blocheze si rotile de pe aceeasi punte)
2. Exista posibilitati de upgrade after-market pentru axe?

Stiu ca land rover de exemplu franeaza pe roata care da in gol sa transfere tractiunea pe roata cu aderenta mai buna. Un soi de (LSD – Limited Slip Differential) foarte destept. Nu are diferential blocabil dar trece peste un obstacol peste care un cu sx4 nu am trecut. Era un sant cam la 45% in drum si aveam in aer 2 roti diametral opuse in aer care se invarteau si celelalte 2 la sol care nu faceau nimic.
  • Suzuki SX4 Scross 2019 1.4 BENZINA 1.4T ALLGRIP
Hyundai I30 2017
Porsche clasic 924 fabr 1980
Ex- Suzuki SX4 2011 4x4 GS, Seat Leon, BMW 320D, VW Bora, VW Golf IV, Renault 16, etc...
 

Offline koala

Re: Suzuki Diferential Blocabil pe aceeași axă (manual, buton, automat)
« Răspuns #1 : 02.Feb.2025, 06:18:34 p.m. »
Salutare,

- Ceea ce vrei tu ("blocarea" rotilor de pe aceeasi axa) se face cu "diferential blocabil" (in termeni coloviali se spune simplu blocant) si trebuie sa vezi daca exista/daca se monteaza pentru marca ta de masina. In mod ideal, blocantul se monteaza pe puntea spate (ca sa ai totusi un control asupra directiei masinii). Masinile de teren (ma refer la adevaratele masini care umbla pe coclauri) au de obicei diferential blocabil pe puntea spate (Patrol, Toyota etc). Exista si masini "mai smechere" care au diferential blocabil si pe puntea fata (G-urile, Rubicoanele). In momentul in care ai "blocat" puntea din fata NU mai ai control asupra directiei asa ca blocantul trebuie folosit cu atentie. In mod normal, "blocarea" diferentialului se face DOAR pe teren alunecos! Este absolut interzis sa mergi cu diferentialul blocat pe asfalt uscat sau pe orice alta suprafata care are aderenta (exista riscul de a rupe planetarele).
- Ceea ce ai vazut tu la acel Suzuki - generatie veche... probabil ca era un Samurai - se numeste MRL si este doar un mecanism care asigura conexiunea dintre roata si planetara (in momentul in care treci din 2x4 => 4x4). In momentul in care tu actionezi modul 4x4, cutia de transfer cupleaza cardanul fata => acesta incepe sa se invarta => invarte coroana si pinionul din diferentialul fata => incep sa se invarta planetarele puntii. Pentru ca rotile sa se invarta si ele solidar cu planetarele (astfel incat sa ai 4x4) s-au inventat aceste mecanisme de cuplaj. Exista MRL-uri automate (care se blocheaza singure, la mersul "inainte") si exista MRL-uri manuale (unde soferul se da jos din masina si "cupleaza" fiecare roata).

Trebuie sa intelegi ca actionarea unui "diferential blocabil" NU ESTE totuna cu manevrele (automate sau manuale) de cuplare a MRLurilor. De exemplu, la Suzuki Jimny exista MRL-uri dar NU EXISTA (din fabrica) diferential blocabil.
EL COTE - Jimny AT (2006)
 

Offline Hoinar

Re: Suzuki Diferential Blocabil pe aceeași axă (manual, buton, automat)
« Răspuns #2 : 02.Feb.2025, 06:46:22 p.m. »
Cam toate modele precedente de Suzuki au sistem de tractiune integrala mai performanta decat avem pe S-Cross si Vitara ( generatia actuala )
Eu mai am un Grand Vitara cu diferetial blocabil central si cu reductor. Adica pot sa blochez mecanic raportul de 50-50 intre punti ... si in acest caz, cum spune si Koala, este interzis sa folosesti acea optine pe teren cu aderenta crescuta. Cand ai anvelope bune, de teren, nu ii place nici pe iarba sa ai busa blocarea si sa iei curba, pentru ca nu permite patinarea rotilor si pot rupe transmisia.

E mult de studiat, iti recomand sa vezi video si tutoriale pe YB, daca te intereseaza subiectul.
  • Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Hybrid 2021 Passion, Suzuki Grand Vitara 3, 2L benzina
Libertatea ta se termina acolo unde incep drepturile altora!
 

Offline MOTANUL

Re: Suzuki Diferential Blocabil pe aceeași axă (manual, buton, automat)
« Răspuns #3 : 02.Feb.2025, 09:37:59 p.m. »
au de obicei diferential blocabil pe puntea spate (Patrol, Toyota etc). Exista si masini "mai smechere" care au diferential blocabil si pe puntea fata (G-urile, Rubicoanele).

Eram curios daca vreunul din modelele Suzuki are 2 diferentiale blocabile: central si spate ca la: Patrol toyota mitsubishi sau 3 cum au (G-urile, Rubicoanele).

De exemplu, la Suzuki Jimny exista MRL-uri dar NU EXISTA (din fabrica) diferential blocabil.

In afara de faptul ca la Mitsubishi poti bloca diferentialul din masina si la Jimny din MRL - exista vreo diferenta majora intre cele doua in offroad??
Stiu ca la mitsubishi se si debloca automat diferentialul spate la pest 30 km/h tocmai ca sa nu se distruga diferentialul cand intrai pe asfalt - viraje. Probabil la MRL manual te dai jos din masina si deblochezi.

Cam toate modele precedente de Suzuki au sistem de tractiune integrala mai performanta decat avem pe S-Cross si Vitara ( generatia actuala )
Eu mai am un Grand Vitara cu diferetial blocabil central si cu reductor.
Tu cand te referi ca modelele mai noi care nu sunt asa capabile nu compari scross(2020) cu sx4(2011) de exemplu? Compari scross cu un suzuki samurai cu MRL sau Jimny cu MRL sau Vitara cu reductor?
« Ultima Modificare: 02.Feb.2025, 09:49:53 p.m. de MOTANUL »
  • Suzuki SX4 Scross 2019 1.4 BENZINA 1.4T ALLGRIP
Hyundai I30 2017
Porsche clasic 924 fabr 1980
Ex- Suzuki SX4 2011 4x4 GS, Seat Leon, BMW 320D, VW Bora, VW Golf IV, Renault 16, etc...
 

Offline rexkrokiDAU

Re: Suzuki Diferential Blocabil pe aceeași axă (manual, buton, automat)
« Răspuns #4 : 02.Feb.2025, 09:49:12 p.m. »
În zilele noastre, sistemul 4x4 la Suzuki poartă denumirea de marketing AllGrip și e implementat în trei variante: Auto,  Select și Pro. Mai multe în urmatorul link. :)

https://www.globalsuzuki.com/allgrip/index.html

Offline MOTANUL

Re: Suzuki Diferential Blocabil pe aceeași axă (manual, buton, automat)
« Răspuns #5 : 02.Feb.2025, 10:10:09 p.m. »
În zilele noastre, sistemul 4x4 la Suzuki poartă denumirea de marketing AllGrip și e implementat în trei variante: Auto,  Select și Pro. Mai multe în urmatorul link. :)
https://www.globalsuzuki.com/allgrip/index.html

Am gasit fix situatia in care am fost eu cu sx4 pe un drum cu zapada in care aveam 2 roti in aer care se invarteau si 2 pe sol. Si nu am putut sa merg mai departe.

Se pare ca acum (cu scross) in teorie ar trebui sa trec mai departe. Abia astept sa gasesc un sant  :D. Din ce stiu eu trebuie sa accelerezi ceva mai tare pana sa franeze rotile.


  • Suzuki SX4 Scross 2019 1.4 BENZINA 1.4T ALLGRIP
Hyundai I30 2017
Porsche clasic 924 fabr 1980
Ex- Suzuki SX4 2011 4x4 GS, Seat Leon, BMW 320D, VW Bora, VW Golf IV, Renault 16, etc...
 

Offline koala

Re: Suzuki Diferential Blocabil pe aceeași axă (manual, buton, automat)
« Răspuns #6 : 02.Feb.2025, 11:48:29 p.m. »
... In afara de faptul ca la Mitsubishi poti bloca diferentialul din masina si la Jimny din MRL - exista vreo diferenta majora intre cele doua in offroad??
Stiu ca la mitsubishi se si debloca automat diferentialul spate la pest 30 km/h tocmai ca sa nu se distruga diferentialul cand intrai pe asfalt - viraje. Probabil la MRL manual te dai jos din masina si deblochezi...
Imi pare rau sa iti spun, dar se pare ca nu ai inteles nimic. Probabil ca nu stii cum functionaza un diferential, asa ca de acolo e toata confuzia din capul tau. MRL-urile nu au nici o legatura cu diferentialele blocabile.

- Diferentialul este mecanismul acela care permite rotilor de pe aceeasi punte (fata sau spate) sa se invarta cu viteze diferite. De exemplu, in momentul in care masina merge "in cerc", atunci rotile din interiorul cercului se invart mai putin/mai lent decat rotile de pe exteriorul cercului. Un diferential care permite acest lucru se numeste DESCHIS. De aceea ti se intampla povestea cu roata care "sta" si roata care "se invarte" (pe aceeasi punte)... pentru ca masina ta "simte" ca o roata se invarte mai usor si atunci ii aloca acesteia mai multa "putere" (in detrimentul celeilalte roti). Practic, ai o roata care sta pe asfalt uscat si care nu se misca deloc... si ai cealalta roata care este pe gheata (presupunand ca ai oprit masina pe marginea drumului - drum uscat si "margine" inghetata) se invarte ca proasta. Acolo ramai!

- Diferentialul "blocabil" ii permite soferului sa actioneze (electric sau pneumatic) in asa fel incat sa "blocheze" ambele roti de pe o punte... practic, o sa ai o osie "ca de tramvai" unde rotile se invart cu aceeasi viteza (indiferent de tractiune/aderenta). Atunci, puterea motorului (cea transmisa pe respectiva punte) se imparte in mod exact intre "stanga" si "dreapta" si fiecare roata este capabila sa te scoata din rahat (chiar daca cealalta este pe gheata/in aer). In cazul masinilor care au diferentiale blocabile fata-spate (pe ambele punti), este suficient ca o singura roata sa aibe aderenta si ea este suficienta ca sa scoata masina din necaz.

- MRL-urile nu fac nimic altceva decat sa "oblige" rotile sa se invarta odata cu planetarele din fata. NU tin loc de diferential blocabil si nu intervin in niciun fel in gestionarea felului in care se invart (sau nu) rotile de pe respectiva punte. Masinile clasice de teren aveau doar tractiune spate (motorul transmite miscare doar la puntea din spate si practic "impinge" masina in fata), iar modul 4x4 se realizeaza (din cutia de transfer) atunci cand se cupleaza si cel de-al doilea cardan (cel din fata). In cazul asta, puterea motorului se imparte intre cele 2 punti (fata si spate) si de acolo spre roti (in functie de starea diferentialelor).

Daca intr-adevar te pasioneaza subiectul, sunt o multime de clipuri pe youtube unde iti arata "diagrame" si modele... cauta "how 4x4 works animation" si o sa ai ce vedea.
EL COTE - Jimny AT (2006)
 

Offline Hoinar

Re: Suzuki Diferential Blocabil pe aceeași axă (manual, buton, automat)
« Răspuns #7 : 03.Feb.2025, 07:40:29 a.m. »
Trebuie sa stai sa studiezi pentru ca exista foafte foarte multe sisteme de tractiune integrala.
Nu stiu nici un model Suzuki sa vina cu 2 diferentiale blocabile in standard. 1 Da ( central ) dar si pe spate, eu nu stiu.

Sx4, are alt sistem, actualul Ignis are alt sistem, S-cross altul ... trebuie sa cauti, ca este diferit in fuctie de marca si nivel de echipare al masinii.
Apoi mai exista si diferenta de soft, la multe modele.

Din cate am testat eu S-Cross-ul m-a scos din nisip, afundat pana la burta ( l-am bagat intentionat ), doar cu tractiune pe 2 roti si alea in diagonala, deci sistemul si-a facut treaba.
Depinde enorm de mult de anvelope ( presiune anvelope ), temperatura, umiditate, tip de sol, inclinarea masinii, aderenta, greutate, centru de greutate, etc, etc, etc. Aceste cunostiinte se obtin prin testate, iesit in teren, din pacate nu dintr-un forum cu cateva randuri scrise. Este imposibil sa iti explice cineva in scris, din cauza multor factori care sunt mereu diferiti. Nici o situatie nu este identica, iar un factor diferit cat de putin, poate scimba situatia radical.

Trebuie sa studiezi mai mult de inseamna si ce face fiecare sistem si cum funtioneaza.

Niciodata un sistem, oricat de bun este nu te va scoate dintr-o situatie neplacuta, oricat de simpla pare. Sunt multe considerente care nu se vad, mai ales pentru cineva fara experienta.
Sunt multe video-uri pe net cu masini cu siteme si anvelope bune, care raman blocate in situatii hilare doar pentru ca soferul nu are experienta sa foloseasca corect sistemul,  .... si tot in conditii asemnatoare ceva mult mai slab trece fara probleme majore.
  • Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Hybrid 2021 Passion, Suzuki Grand Vitara 3, 2L benzina
Libertatea ta se termina acolo unde incep drepturile altora!
 
The following users thanked this post: koala

Offline MOTANUL

Re: Suzuki Diferential Blocabil pe aceeași axă (manual, buton, automat)
« Răspuns #8 : 03.Feb.2025, 09:15:59 a.m. »

Niciodata un sistem, oricat de bun este nu te va scoate dintr-o situatie neplacuta, oricat de simpla pare. Sunt multe considerente care nu se vad, mai ales pentru cineva fara experienta.

Asta știu de la 20 de ani. Orice mașină 4x4 își atinge limita la un moment dat. Și doar tractorul sau TAF-ul te mai scoate.

In cazul masinilor care au diferentiale blocabile fata-spate (pe ambele punti), este suficient ca o singura roata sa aibe aderenta si ea este suficienta ca sa scoata masina din necaz.

Am patit ce spui tu la o masina cu tractiune spate (aveam 3 roti pe asfalt uscat si una din rotile spate pe gheata. Nici nu se clintea masina ca se invartea doar roata de pe gheata.
La S-cross nu am testat - dar daca imaginea postata mai sus este adevarata (si nu am niciun motiv sa cred ca nu este) computerul va frana pe roata care se invarte in loc pe gheata (doar roata respectiva) pana cand diferentialul deschis va muta tractiunea pe roata cu aderenta. Si poti trece mai departe.
Am urmarit o emisiune cu land rover in care un instructor explica ce poti face si ce nu poti faca cu diferite serii de land rover. Cu seria 1 daca esti in aceasta situatie este game over (nu are acest artificiu sa franeze roata care se invarte in gol). Dar seriile mai noi au. Era o Panta usoara in care ramaneai cu 2 roti in aer. Seria 1 ramanea blocata. Restul le accelerai un pic maitare pana frana roata / rotile care se invarteau in gol si plecai mai departe. E un upgrade destul de important. Si scross inteleg ca il are.

- MRL-urile nu fac nimic altceva decat sa "oblige" rotile sa se invarta odata cu planetarele din fata. NU tin loc de diferential blocabil si nu intervin in niciun fel in gestionarea felului in care se invart (sau nu) rotile de pe respectiva punte. vedea.

Am intels acum ce fac MRL-urile. E un soi de artificiu sa nu ai tractiune pe roata si sa o cuplezi doar atunci cand situatia o impune. (cand esti pe asfalt si vrei sa mergi la consum decuplezi de la tractiune roata respectiva). E total diferit de ce credeam eu ca este.
« Ultima Modificare: 03.Feb.2025, 09:46:54 a.m. de MOTANUL »
  • Suzuki SX4 Scross 2019 1.4 BENZINA 1.4T ALLGRIP
Hyundai I30 2017
Porsche clasic 924 fabr 1980
Ex- Suzuki SX4 2011 4x4 GS, Seat Leon, BMW 320D, VW Bora, VW Golf IV, Renault 16, etc...
 

Offline Hoinar

Re: Suzuki Diferential Blocabil pe aceeași axă (manual, buton, automat)
« Răspuns #9 : 03.Feb.2025, 09:32:11 a.m. »
Nu este vorba de off road extrem ( aici nu discutam de asa ceva, pentru ca nu avem masini capabile de asa ceva ), este vorba de situatii aparent simple, unde te poti ramane din cauza unor factori foarte simpli si banali :)

Teoria si simularea pe calculator este simpla, realitatea bate toate acele scenarii, nu te baza ca are acel sistem, pentru ca si eficienta lui este limitata :)
Cum ziceam .... niciodata nu o sa fi intr-o situatie ideala :) mai ales una simulata pe calculator, cum ar trebui sa functioneze un sistem. Am explicat pe scurt mai sus.
  • Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Hybrid 2021 Passion, Suzuki Grand Vitara 3, 2L benzina
Libertatea ta se termina acolo unde incep drepturile altora!