Cateva notiuni...
1) Convergenta rotilor fata (paralelismul) - cum o spune denumirea, deschiderea sau inchiderea rotilor fata. Masinile cu tractiune au rotile sensibil deschise in repaos, pentru ca la accelerare, acestea sa devina paralele. La propulsie sunt inchise, pentru acelasi motiv. O convergenta dereglata din orice motiv poate fi cauza pentru care masina "trage" intr-o parte. Se regleaza din bieletele de directie, prin lungirea sau scurtarea acestora;
2) Unghiul de inclinare transversala a pivotului. Unghiul facut intre axa ce uneste punctul de fixare superioara a amortizorului pe caroserie si pivot cu verticala, in plan tranversal masinii. Nu se regleaza;
3) Unghiul de inclinare longitudinala a pivotului. Unghiul facut intre axa ce uneste punctul de fixare superioara a amortizorului pe caroserie si pivot cu verticala, in plan longitudinal masinii. Este unul si acelasi lucru cu unghiul furcii unei biciclete sau motociclete. La astea face ca in mers, ghidonul sa stea pe directia "inainte". La masina face acelasi lucru, si face ca volanul sa revina pe pozitia de mers rectiliniu. Se mai numeste in popor "unghi de fuga". La McPherson, NU se regleaza.
4) Unghiul de cadere al rotii (carosaj i se mai spune), e unghiul rotii cu verticala. Poate face sa traga directia-ntr-o parte, insa nu se mai regleaza la masinile noi.
Am scris polologhia asta pentru ca s-a scris mai sus de "unghi de fuga" dereglat. Ei bine, asta-i o vorba din popor, reminescenta din epoca Daciilor 1300, unde suspensia cu patrulater deformabil si tirant "de fuga" permitea reglarea acestui parametru. Nu mai este cazul.
Adaug ca toate unghiurile de mai sus, chiar si cele nereglabile, SE POT DEREGLA prin uzura articulatiilor.
Exemplu: niste bucse de bascula distruse va conduce la deplasarea rotii in afara masinii, astfel ducandu-se si carosajul, si paralelismul, samd. Aceleasi bucse de bascula uzate vor permite rotii "s-o ia inaintea masinii" la accelerare, si sa ramana-n urma la franare. Ceea ce inteleg ca se intampla la masina de fata.
Daca dau de o denivelare, fuge imediat.
Manifestarea asta mai poate avea drept cauza o "apucatura" mult raspandita pe la noi - inlocuirea jantelor originale ale masinii cu altele mai "frumoase", mai iesite, mai late, samd. De exemplu, o janta cu offset mai mic decat al celei standard va modifica ceea ce se numeste "deportul puntii fata". Practic apare un moment ce in mod normal nu exista, care smulge volanul din maini la accelerari brutale, gropi mari sau borduri.
Deportul se schimba si cand se pun roti mai mari sau mai mici in diametru.
Parerea mea - mergi la un service oarecare si verifica articulatiile masinii, sa nu fie ceva rupt sau prea uzat. Oricum, geometria se regleaza abia cand toate articulatiile-s perfecte.
Ah, inainte de orice poti face ceva si mai simplu - inverseaza rotile pe fata. Da' in cazul tau nu cred ca e din uzura pneurilor.