Autor Subiect: Circuit stergator parbriz ... fost "Windshield Wiper and Washer Circuit"  (Citit de 5903 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline adrian_r5

Nu contest ... da' eu stiam ca e putin altfel ... cu biela si manivela  >:D<
Too Old to Rock and Roll: Too Young to Die (© Jethro Tull 1976)

Better Motörhead than Dead :yeah:
 

Offline Laurentiu

...eu stiam ca e putin altfel ... cu biela si manivela  >:D<
Din intregul sistem face parte si mecanismul biela-manivela.
Redau aici cu citat, o descrierea, zic eu destul de amanuntita a unui astfel de sistem de stergere a parbrizului:
Citat
Gata, am rezolvat problema, exact ca la carte. Am dat jos tot ansamblul stergatorului (se prinde cum zicea cineva mai sus in 3 suruburi de 8 cu cap de 13), insa fara tubulara cu clichet si prelungitor nu recomand nimanui sa incerce, apoi l-am luat in casa, la diagnostic si tratament  . M-am bagat cat am putut de adanc in mecanism, nu m-am lasat pana nu am scos rotorul motorului electric din statorul cu magnetzi, treaba e ca am vrut sa pun vaselina proaspata peste tot. Am gasit o gramada de vaselina in carapacea reductorului, mai ales vaselina veche, foarte vascoasa, ca o frana intre roata reductorului si carcasa acestuia (ce ar fi trebuit sa fie pompata catre partea activa a reductorului - surubul infinit - axul motorului si coroana dintzata mare de textolit. In fine.. am curatzat pe acolo mizeria aia, pus vaselina proaspata, apoi m-am chinuit un pic cand a trebuit sa montez la loc periile (carbunii) pe colectorul rotorului, dar in final mergea brici motorul (verificat cu 12v de la redresor).

M-am bagat apoi la mecanismul de biele si manivele. Tot mecanismul asta este facut pe sigurantze de tip zegher (inele de otzel), deci m-am chinuit un pic cu o foarfeca pana i-am scos alea de-acolo, apoi pana am dezmortzit bucsile de bronz gripate pe axele pe care ar fi trebuit sa se roteasca (in schimb s-a rotit bucsa in plastic si de-asta s-a si rupt plasticul). Am rectificat la smirghel si degripant axele de miscare, pus biela de plastic noua. A doua biela nu am putut sa o scot, avea zeghere fara ochiuri la capete si nu am putut sa le scot cu foarfeca (deci ar fi indicat un cleste special de sigurantze pentru operatiunea asta). Ce sa mai.. am pus totul la loc, montat pe masina si gata... merge brici.

Cel mai interesant din tot mecanismul este partea electro-mecanica ce face revenirea stergatorului pe pozitia de parcare. e greu de explicat, dar e ingenios. Niste inele metalice intrerupte parcurse de niste lamele elastice in principiu. Practic sunt vreo 3 inele - unul continuu, unul intrerupt si unul care e obturat aproape tot, mai putzin insa in dreptul unde este inrerupt inelul intrerupt. Partea asta asigura startul (semnal scurt de tip impuls), apoi se intra pe inelul mare, care atunci cand ajunge la zona intrerupta, opreste legatura electrica. Daca nu vine inca un semnal-impuls pe cealalta perie, stergatorul ramane parcat.

Singura chestie "sincrona" de care trebuie avut grija este ca in pozitzia "parcat", biela articulata pe reductor sa fie indreptata spre stanga masinii, in felul asta reductorul (unghiul bielei) livreaza cuplul maxim in momentul in care este necesar cuplu mai mare la stergator. Altfel, lungimea cursei este fixa, nu e problema, cursa efectiva se regleaza din montarea racletei , la sfarsit.

Acum merge brici, iar simptomele arata ca defectiunea era mai veche, stergatorul mergea de mult timp "intr-o biela" - se auzea un zgomot la capat de cursa, acum merge lin, fluent, sigur  . Daca nu as fi gasit de cumparat biela aia de plastic, cred ca mergea fara probleme o improvizatzie dintr-o tabla mai groasa care sa recompleteze biela rupta.

P.S. Am gasit un motoras de stergator de parbriz de oltcit. Miine il voi desface si voi poza interiorul lui.
  • Suzuki SX4
Un mare adevar: este foarte periculos sa dai puteri nelimitate unor minti limitate (Nikola Tesla).
S-auzim numai de bine oriunde ne-am afla!
 

Offline adrian_r5

il voi desface si voi poza interiorul lui

O poza face cit 1000 de cuvinte ... abia astept sa vad despre ce e vorba  ;)
Too Old to Rock and Roll: Too Young to Die (© Jethro Tull 1976)

Better Motörhead than Dead :yeah:
 

Offline costin_bad

@laurentiu
Citat
Eu as spune sa nu te legi de turatia motorului ci de viteza de rotatie a rotilor.
Ploaia pe parbriz se rareste sau se inteteste in functie de viteza cu care circuli.
Ma tem ca nu am fost destul de explicit. Eu vreau doar o comutare automata intre o frecventa mare de baleiere, aleasa de mine din comutatorul masinii, in functie de viteza masinii si de ploaie si o frecventa mica de baleiere, pentru aceeasi ploaie dar in timp ce stau (sau merg cu v~0) in traficul melcoid din Bucuresti. Chestia asta ma ajuta doar in oras, pe interurban nu se pune problema.
Frecventa mica de baleiere o obtin din cea mare, prin divizare cu 3- astfel oricare din cele 3-4 trepte ale comutatorului pot fi folosite. Nu vreau sa umblu in temporizatorul masinii, la RC-uri. Vreau sa intervin cat mai putin sau deloc asupra componentelor masinii.
Nu vreau o reglare continua a frecventei de baleiere in functie de viteza si/sau ploaie. Am vazut in alta parte o aplicatie asa, si era cu microcontroler.
De viteza de rotatie a rotilor m-am legat prima data, dar citind manualul mi s-a parut ca singurul semnal de acest fel ar fi cel de la senzorul de ABS si chiar nu vreau sa ma bag acolo si de-asta m-am gandit ca am turatie sub 1000 cand stau in trafic cu schimbatorul in punctul mort si apoi in orice treapta am peste 1200 in mers.
@adrian r5: mecanismul asa este cum e descris, cu inele pe rotor si biela-manivela, mi-aduc aminte si eu desi il stiam pe la Dacii. Nu cred totusi ca se face schimbare de polaritate, ca nu ai de ce.
« Ultima Modificare: 17.Nov.2010, 09:36:58 a.m. de costin_bad »
  • sx4*4
“The problem with socialism is that they eventually run out of other people's money.”

Margaret Thatcher
 

Offline Laurentiu

O poza face cit 1000 de cuvinte ...
A venit si poza:



Asa cum spune si Costin,
Citat
Nu cred totusi ca se face schimbare de polaritate, ca nu ai de ce
cele 3 perii sint folosite doar pt parcarea stergatoarelor pe pozitia de STOP-START.
  • Suzuki SX4
Un mare adevar: este foarte periculos sa dai puteri nelimitate unor minti limitate (Nikola Tesla).
S-auzim numai de bine oriunde ne-am afla!
 

Offline hugbear

Am vazut ca s-au inmultit modificarile/adaugarile de auomatizari pe electrica. Ma gandeam ca mult mai eleganta ar fi implementarea lor cu un PLC, care ar avea cateva avantaje:
- un singur echipament ar putea "deservi" mai multe aplicatii (reduce volumul si costul total);
- datorita implementarii eminamente soft se pot aduce oricate modificari ulterioare.

Din pacate habar n-am ce PLC-uri de nivel amator sunt disponibile la noi la un pret decent. Poate reusiti voi sa gasiti ceva utilizabil, disponibil si ieftin, cred ca ar fi super utile.
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 

Offline adrian_r5

@Laurentiu ... multumesc pt. poza ... ramine sa inteleg cum functioneaza ... da' cu alta ocazie ca acum sint cam obosit  :(

PS - salutari de la Deva  ;)
Too Old to Rock and Roll: Too Young to Die (© Jethro Tull 1976)

Better Motörhead than Dead :yeah:
 

Offline Laurentiu

ramine sa inteleg cum functioneaza ...
Sa-ti mai dau un indiciu care in poza anterioara nu se vede: din motoras ies 2 fire iar din reductor (in zona periilor) spre mufa, ajung 4 fire:



Daca vei citi cu atentie citatul de la mesajul cu descrierea functionarii ( http://www.suzuki-club.ro/forum/diverse-suzuki-sx4/windshield-wiper-and-washer-circuit/msg81661/#msg81661 ), in special partea subliniata, e imposibil sa nu intelegi principiul de functionare.
« Ultima Modificare: 17.Nov.2010, 09:58:21 p.m. de Laurentiu »
  • Suzuki SX4
Un mare adevar: este foarte periculos sa dai puteri nelimitate unor minti limitate (Nikola Tesla).
S-auzim numai de bine oriunde ne-am afla!