Autor Subiect: Cum instalez bricheta?  (Citit de 4719 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline miocrl

Re: Cum instalez bricheta?
« Răspuns #10 : 27.Aug.2012, 10:11:26 a.m. »
deconectind masa prima de la baterie, orice descarcare de potential nu mai poate avea loc. pe cand daca incepi cu + se poate sa mai gasesti cate un condensator care se poate descarca pe ici pe colo

Offline gabineg

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14830
  • Thanked: 3659 times
  • Gen: Bărbat
  • Suzuki SX4 GLX 4WD
    • Bucuresti
Re: Cum instalez bricheta?
« Răspuns #11 : 27.Aug.2012, 10:54:43 a.m. »
Intrebare de nespecialist: Daca mufa mama actuala (din bord) si cea viitoare (achizitionata de coleg) sunt plug-and-play si, in plus, nu exista consumatori pe ele, de ce trebuie sa intrerupa circuitul bateriei ?
  • SX4 by Giugiaro
It's nice to be Important, but it's more important to be Nice
 

Offline adrian_r5

Re: Cum instalez bricheta?
« Răspuns #12 : 27.Aug.2012, 11:17:11 a.m. »
Intrebare de nespecialist:
Raspuns de adrian_r5: nu trebuie  >:D<
Too Old to Rock and Roll: Too Young to Die (© Jethro Tull 1976)

Better Motörhead than Dead :yeah:
 

Offline VAXXi

Re: Cum instalez bricheta?
« Răspuns #13 : 27.Aug.2012, 04:39:49 p.m. »
VAXXi, d.p.d.v. electric ai dreptate, dar povestea cu deconectarea initiala a bornei minus tine de protectia muncii la demontarea acumulatorului, pentru ca, daca demontezi intai plusul, pana vei face toate operatiile de demontare si a minusului si de fixare mecanica a acumulatorului, exista riscul sa faci un scurt accidental prin cheile si/sau sculele metalice de la borna plus catre multitudinea de puncte metalice, apropiate fizic, din jurul acumulatorului. Care cum bine ai spus, sunt legate la muuulte puncte de masa=minus, aici.

Corect, d-aia am si zis: pana la urma mai bine scoti ambele borne.

Un scurt pe bornele unui accu incarcat, e nashpa rau. Iti poate suda scula metalica...

Stiu, vezi si episodul din Topgear cand merg baietii fara protectia de la plusul acumulatorului si se gaureste capota :)

Nope, daca n-ai minusul de la baterie cuplat (la caroserie sau la un alt punct din electrica masinii), circuitul nu are pe unde sa se inchida deci nu e "functional". Caroseria are acelasi potential ca si plusul (cat timp borna de plus e conectata). In rest, "cum a zis costin".

  [  baterie -        + ]
             |        +
             X        ++++++++++++
             |        +          +
  [caroserie - ]  [ A + - ]  [ B + - ]
             |          |          |
             |          |          |
             -----------------------

         
Chiar cu minusul bateriei decuplat, masa tot comuna ramane tuturor consumatorilor alimentati de la +ul bateriei.

deconectind masa prima de la baterie, orice descarcare de potential nu mai poate avea loc. pe cand daca incepi cu + se poate sa mai gasesti cate un condensator care se poate descarca pe ici pe colo

Condensatori pe instalatia electrica ? unde ? vorbim de instalatia electrica, atentie, nu electronica si integratele din ECM/celalalte module.

Intrebare de nespecialist: Daca mufa mama actuala (din bord) si cea viitoare (achizitionata de coleg) sunt plug-and-play si, in plus, nu exista consumatori pe ele, de ce trebuie sa intrerupa circuitul bateriei ?

Asa cum a zis si Adrian, in realitate nu trebuie, da' daca e sa fim mai catolici decat Papa ... :)


Online hugbear

Re: Cum instalez bricheta?
« Răspuns #14 : 27.Aug.2012, 06:36:03 p.m. »

  [  baterie -        + ]
                      +
                      ++++++++++++
                      +          +
  [caroserie - ]  [ A + - ]  [ B + - ]
             |          |          |
             |          |          |
             -----------------------

         
Chiar cu minusul bateriei decuplat, masa tot comuna ramane tuturor consumatorilor alimentati de la +ul bateriei.

Corect. Si ce-i cu asta? Daca minusul BATERIEI e DECUPLAT, un contact intre plusul bateriei si oricare punct conducator de electricitate  al masinii (caroserie, borna, componenta) va rezulta intr-un urias... NIMIC, pentru ca eletronii nu au cum sa mai plece din borna de minus (care e DECUPLATA), sa se plimbe prin tranzistori/caroserie si sa revina acasa prin borna plus.
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 

Offline VAXXi

Re: Cum instalez bricheta?
« Răspuns #15 : 27.Aug.2012, 10:50:58 p.m. »
Pai teoretic nu este; practic, deoarece tensiunea electrica nu se ia dupa borne si culori de fire ci apare intre 2 puncte cu diferenta de potential (si nu toata instalatia si componentele masinii sunt pasive). Da' in fine, prefer sa fiu paranoic si cu toate jucariile intregi :)

Online hugbear

Re: Cum instalez bricheta?
« Răspuns #16 : 30.Aug.2012, 10:15:49 p.m. »
tensiunea electrica ..... apare intre 2 puncte cu diferenta de potential
O afirmatie corecta. Hai sa vedem ce se intampla in cele doua cazuri, presupunand ca accidental faci scurt cu o cheie intre motor si una din borne:

1. Deconectezi borna pozitiva (borna negativa ramane in continuare legata la caroserie).
   a. Faci scurt intre motor si minusul bateriei. Deoarece motorul are acelasi potential ca si carcasa (deci ca si borna minus), nu exista tensiune deci curentul e nul -> nu se intampla nimic.
   b. Faci scurt intre motor si plusul bateriei. Deoarece motorul are acelasi potential ca si carcasa (deci ca si borna minus), cheia "vede la borne" 12Vcc. Impedanta circuitului fiind infima, curentul e imens (cateva sute de amperi). Rezulta scantei, cabluri incinse, acumulator "socat" sau chiar incendiu.

2. Deconectezi borna negativa (borna pozitiva ramane in continuare legata la plusul circuitelor masinii).
   a. Faci scurt intre motor si minusul bateriei. Circuitul se inchide in felul urmator: borna minus -> cheie -> motor -> caroserie -> punct de masa -> cablu de masa -> circuitele masinii -> cablul de plus -> borna pozitiva a acumulatorului. Suna cunoscut? Corect! E circuitul normal al vehiculului! Efect: se alimenteaza consumatorii uzuali, ca si cand n-ai fi scos borna de la baterie.
   b. Faci scurt intre motor si plusul bateriei. Deoarece motorul are acelasi potential ca si caroseria, care are potentialul punctelor de masa, care au potentialul circuitelor, care au potentialul cablului de alimentare, care are potentialul bornei de plus, diferenta de potential este zero deci curentul e nul (efect ZERO).


si nu toata instalatia si componentele masinii sunt pasive
Corect. Dar care e energia stocata in elementele active de circuit (condensatori si bobine) la momentul producerii "accidentului" respectiv? O fi mai mare decat cea inmagazinata de acumulator?


P.S. Zici ca esti un om al practicii. Pune o camera pe un trepied, filmeaza-te facand experimentul de mai sus in toate cele 4 ipostaze si posteaza-l pe YouTube.
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 

Offline VAXXi

Re: Cum instalez bricheta?
« Răspuns #17 : 31.Aug.2012, 12:10:46 a.m. »
Foarte corect sumarizate cazurile de mai sus si sunt de acord cu ele. Exceptiile la care ma gandeam eu nu erau in partea de acumulator/motor/cazul cheii scapate, ci acel "plus" activ in continuare in interiorul masinii si cu risc de-a fi aplicat unde nu trebuie. Este iarasi corect faptul ca probabil sunt prea paranoic si riscurile tind sa fie aproape nule chiar si in acest caz (cu plusul conectat), neexistand prea multe cazuri posibile pentru a inchide circuitul ca sa includa bateria :)

PS: daca e sa fim cinstiti si on-topic, bricheta si multe alte interventii electrice se pot face lasand saracele borne-n pace; daca citesti diagramele electrice, nu-s prea multe circuite active cu cheia scoasa. Dar na, producatorii tre' sa se acopere din punct de vedere legal prin toate masurile de precautie (pe langa faptul c-ar prefera toate operatiile sa fie facute in service pe bani si nu pe cont propriu), si mai bine in siguranta decat cu un mic incendiu.