Autor Subiect: Baterie de acumulatori  (Citit de 33176 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline adrian_r5

Re: Baterie de acumulatori
« Răspuns #40 : 19.Dec.2012, 12:29:56 a.m. »
un inginer care are rabdare sa ne detalieze.
ce sa detalieze ingineru' ... afirmatiile tale  :-/ :-/ :-/
Too Old to Rock and Roll: Too Young to Die (© Jethro Tull 1976)

Better Motörhead than Dead :yeah:
 

Offline VAXXi

Re: Baterie de acumulatori
« Răspuns #41 : 19.Dec.2012, 12:32:51 a.m. »
Hai bre nene, ca deja asta e batut de apa-n piua :) mai bine beti o bere.

Curentu' electric este aproximativ ca apa in ce priveste comportamentul.

Bateria este o galeata, sa zicem. Capacitatea galetii este exprimata in litri, a bateriei in Ah (amperi-ora). Sa zicem c-avem 2 galeti, una de 30 litri si una de 50 litri.

Alternatorul este un generator de curent, sa zicem o pompa antrenata de pedale. Dai la pedale, pompa scoate apa. Asa si alternatorul: consuma benzina, scoate un curent. Curentul se exprima in A (amperi).

Oricat de mult ai pedala, ai o limita fizica; pedaland la limita fizica, sa zicem ca asiguri un debit constant de 10 litri/ora ... sau 10 amperi constant timp de o ora, adica 10 Ah. Asta e limita de incarcare a alternatorului. Daca ai nevoie de mai mult, cresti limita (iti pui un alternator mai mare care va consuma mai mult, dar va da si o incarcare mai mare).

Galeata de 30 de litri o umpli pedaland 3 ore constant, galeata de 50 de litri o umpli pedaland 5 ore constant.

Mai ai si un caine care bea din galeata in timp ce tu pedalezi (consumatorii de pe masina). Daca javra e insetata, o sa dureze muuuult mai mult de 3/5 ore ca sa umpli galeata. Daca nu e asa insetata, sa zicem ca-n 4/6 ore e plina galeata. Important e ca javra sa nu bea mai repede decat umpli tu galeata pedaland.

Acu' daca te opresti din pedalat pana sa umpli galeata, o sa ramai c-o cantitate mai mica de apa in galeata, evident. Problema acum se pune daca ai fost lenes si n-ai pedalat suficient -- s-ar putea sa nu mai ai apa in galeata nici macar cat sa uzi o pisica, si atunci nu mai conteaza cat de mare e galeata (cazul multe drumuri scurte urbane cu consumatori porniti). Daca ai fost harnic, o sa ai destula apa in galeata indiferent de ce galeata ti-ai luat si poti uda pisica (adica porni masina).

Cam asa vine treaba simplistic vorbind :)

Acu' dupa povestioara, si tehnicalitatile:

- capacitatea bateriei este in Ah, adica ea poate suporta un consumator care trage X amperi timp de o ora (sau X/10 amperi in 10 ore, poftim)
- curentul de incarcare este in A, se face produs cu timpul pentru a obtine "cantitatea" (deci un alternator care da 5 A va incarca complet o baterie de 35A descarcata in 7 ore)
- un alternator n-are nici o problema sa incarce o baterie mai mare, doar ca va dura mai mult timp s-o incarce complet (par examplu: un telefon se incarca in 3 ore pe USB si in 2 ore pe incarcator de priza care poate scoate un curent mai mare de incarcare)
- nu stiu exact chimia bateriilor, dar este posibil ca o baterie mare la 30% capacitate sa nu asigure curentul de pornire necesar, pe cand o baterie mai mica dar incarcata la 50% capacitate sa-l asigure.

In concluzie, daca nu stiti exact de ce sa alegeti o baterie mult mai mare decat cea originala, o baterie la valoarea Ah data de producator (+10-15%) este suficienta. Merita sa-ti iei o baterie mult mai mare atunci cand ai de gand sa tii consumatori porniti cu motorul oprit (asculti muzica), cand ai perioade de consum electric mare si ai nevoie de o rezerva de putere (proiectoare, troliu - caz in care dupa utilizare tre' sa te asiguri ca incarci la loc bateria), etc.

Suzuki Jimny 1.3 DOHC JLX 2007 = ProComp +2", body +1", flanşe, amortizor OME, FTS Panhards, scut, snorkel, BFG A/T 215/75R15, CB, StP, folie, xenon.
Daewoo Espero 1.8 CD SOHC 1995 = aşteaptă anul 2027.
 

Offline adrian_r5

Re: Baterie de acumulatori
« Răspuns #42 : 19.Dec.2012, 08:44:06 a.m. »
VAXXi bacsi ... in linii mari ai dreptate si apreciez efortu' de a scrie atita proza  :clap:

Dar ... precum ati remarcat cu totii ... eu sint mai circotas de felu' meu  >:D<

O baterie "in mintile ei" (adica iti asigura pornirea "la sfert" a motorului) va avea un curent de incarcare destul de mic - banuiesc ca este in jurul a 10 % din capacitatea bateriei exprimata in Ah. Astfel diferenta dintre curentu' de incarcare pt. o baterie de 36 Ah si curentu' de incarcare pt. o baterie de 60 Ah (cele 2 extreme recomandate in manualul de service) ar fi de 2.4 A ... ceea ce nu cred ca e o povara pentru alternatoru' unei masini care nu are consumatori suplimentari fata de achiparea cu care a iesit pe poarta fabricii.
Probabil datele problemei se schimba putin cind bateria este descarcata si pornirea motorului se face cu curentu' luat de la alta masina.

La un moment dat ma tenta ideea sa pun un ampermetru sa vad ce si cum ... da' ... precum se stie ... lenea e cucoana mare  :D

nu stiu exact chimia bateriilor
Nici eu ... si nici nu stiu cum arata curba de variatie a curentului de incarcare a bateriei in functie de gradu' de incarcare al acesteia  :(


PS:

mai bine beti o bere.
nu-mi place berea  >:D<
Too Old to Rock and Roll: Too Young to Die (© Jethro Tull 1976)

Better Motörhead than Dead :yeah:
 

Offline adrian_r5

Re: Baterie de acumulatori
« Răspuns #43 : 19.Dec.2012, 09:03:00 a.m. »
Too Old to Rock and Roll: Too Young to Die (© Jethro Tull 1976)

Better Motörhead than Dead :yeah:
 

Offline Batranul

Re: Baterie de acumulatori
« Răspuns #44 : 19.Dec.2012, 12:15:01 p.m. »
Un mic amanunt mai trebuie adaugat: bateria trebuie sa faca periodic cicluri incarcare (maxima - de dorit) si descarcare (maxima, ori minima, depinde cum vreti sa priviti problema).  Fara aceste cicluri, purtatorii de sarcina (cei care dau curentul) isi pierd mobilitatea in timp si bateriei ii scade capacitatea de stocare si se va deteriora.
Daca de descarcari tot avem parte, mai ales la circulatul prin oras, eventual noaptea, eventual cu incalzirea in scaune/oglinzi deschisa, trebuie sa ne asiguram ca bateria va avea parte si de o incarcare cat mai aproape de maxim (in principiu drumuri mai lungi, radio mai subtire, fara incalzire, la o turatie constanta si relativ crescuta). Una e cand tre sa umpli o galeata de 10l, alta cand trebuie sa umpli una de 20l cu aceeasi cana.

spor!
fost posesor de Ignis 1.5 4wd
www.scoaladepaine.ro
 

Offline adrian_r5

Re: Baterie de acumulatori
« Răspuns #45 : 19.Dec.2012, 12:39:54 p.m. »
descarcare (maxima, ori minima, depinde cum vreti sa priviti problema)
vrem ca minima sa fie maxima  ;)

purtatorii de sarcina (cei care dau curentul) isi pierd mobilitatea in timp si bateriei ii scade capacitatea de stocare si se va deteriora.
... batrinete ... haine grele :(   Sau o fi treaba aia cu "organu' nefolosit se atrofiaza"  :-/

Daca de descarcari tot avem parte, mai ales la circulatul prin oras, eventual noaptea, eventual cu incalzirea in scaune/oglinzi deschisa, trebuie sa ne asiguram ca bateria va avea parte si de o incarcare cat mai aproape de maxim (in principiu drumuri mai lungi, radio mai subtire, fara incalzire, la o turatie constanta si relativ crescuta).
Daca pentru a alimenta consumatorii insirati mai sus in timp ce functioneaza motoru' ajungi sa folosesti curent din baterie atunci ai o problema in circuitu' de incarcare !!!

Una e cand tre sa umpli o galeata de 10l, alta cand trebuie sa umpli una de 20l cu aceeasi cana.
Da' cine draqu te pune sa umpli galetile respective pornind de la zero :-/ :-/ :-/
Nu crezi ca pt. aceeasi treaba masina consuma aceeasi cantitate de curent indiferent ca il ia dintr-o baterie de 36 Ah sau dintr-una de 60 Ah  :-/
« Ultima Modificare: 19.Dec.2012, 12:44:54 p.m. de adrian_r5 »
Too Old to Rock and Roll: Too Young to Die (© Jethro Tull 1976)

Better Motörhead than Dead :yeah:
 

Offline sx4 sedan 2009

  • Sr. Member
  • ****
  • Mesaje postate: 269
  • Gen: Bărbat
Re: Baterie de acumulatori
« Răspuns #46 : 19.Dec.2012, 01:24:04 p.m. »
Mai intai sa lamurim cateva lucruri:
1) ACUMULATORUL este cel care acumuleaza si ne da tensiunea necesara pornirii si alimentarii masinii personale;
2) ACUMULATORUL mai ales in sezonul rece este recomandat sa fie incarcat  o data pe luna de preferinta, pe redresor;
3) incarcarea pe masina se face, este adevarat, dar nu  complet si de cele mai multe ori la o pornire iarna se consuma in jur de 40% din acumulator;
4) daca acumulatorul pe timpul rece nu este ajutat sa acumuleze curent nu va elibera curent in parametrii doriti de noi;
5) la masinile noastre avem destui consumatori electrici care sa ne convinga de faptul ca trebuie sa intretinem si sa avem grija de acumulator mai ales in sezonul rece si nu numai;
6) eu am pe masina mea urmatorii consumatori de curent;
- directie full electric
- aer conditionat
- incalzire scaune
- incalzire luneta
- incalzire oglinzi retrovizoare
- radio - mp3
- cruise control, faruri, etc.
Pentru ca eu am avut pe masina acumulator original de 36 A. Acum o saptamana am cumparat alt acumulator de 62 A si borne normale.
Acum in acest moment masina nu mai trepideaza la relanti, porneste la sfert, si incarcarea este la 14.4 V.  ACUMULATORUL  pentru masina mea subdimensionat din motive care le cunoaste numai Suzuki Japan pentru ca la sora ei SX 4 exista si se livreaza cu acumulator de min 60 A si borne normale.

Aceste  pareri personale sunt acumulate din siteuri de specialitate fiind nevoit sa le caut pentru a intelege acest fenomen numit acumulator.
In sezonul rece este indicat urmarirea tensiunii si concentratia electrolitului pentru a nu lasa sa se intample fenomenul de sulfatare si cu cat concentratia electrolitului este mai apropiata de 2, 70 cm3 cu atat rezistenta acumulatorului la frig este mai mare si porneste mai repede la frig.
« Ultima Modificare: 19.Dec.2012, 01:28:30 p.m. de sx4 sedan 2009 »
 

Offline adrian_r5

Re: Baterie de acumulatori
« Răspuns #47 : 19.Dec.2012, 01:57:58 p.m. »
de cele mai multe ori la o pornire iarna se consuma in jur de 40% din acumulator;
Specificatiile de mai jos ma fac sa nu cred ca se consuma atit de mult:


Too Old to Rock and Roll: Too Young to Die (© Jethro Tull 1976)

Better Motörhead than Dead :yeah:
 

Offline VAXXi

Re: Baterie de acumulatori
« Răspuns #48 : 19.Dec.2012, 02:04:49 p.m. »
Daca ar consuma 40% la o pornire, inseamna ca la 3 porniri consecutive de motor ar fi moarta bateria :D
Suzuki Jimny 1.3 DOHC JLX 2007 = ProComp +2", body +1", flanşe, amortizor OME, FTS Panhards, scut, snorkel, BFG A/T 215/75R15, CB, StP, folie, xenon.
Daewoo Espero 1.8 CD SOHC 1995 = aşteaptă anul 2027.
 

Offline Batranul

Re: Baterie de acumulatori
« Răspuns #49 : 19.Dec.2012, 02:08:07 p.m. »
Domnule adrian_r5 - nu e treaba cu organu' - pentru lamuriri in domeniu recomand ceva cursuri la facultatea de fizica (pe acolo am studiat despre acumulatori), nu articole de prin 'formula as' cu organe atrofiate. Celelalte observatii is pe masura, asa ca nu le mai 'demontez'.

Intrucat bag de seama ca topicul de aici e doar nascut sa fie un flame eu o sa ma retrag. Oricum fiecare face cum crede de cuviinta, ca pe banii si (ne)stiinta lui o face. Acu sper ca cel care cere parerea aici sa poata cerne intre toti binevoitorii care l-au ajutat cu 'sfaturi'.
fost posesor de Ignis 1.5 4wd
www.scoaladepaine.ro